InBody-kokemuksia: Kokonaisvaltainen terveyteen keskittyminen muuttaa apteekkien luonnetta – Oulun III Hansa Apteekki
Apteekit kehittyvät dynaamisesti, mutta jonkun on oltava tiennäyttäjä. Oulun III Hansa Apteekin apteekkari Janne Leino on laajentanut asiakaskuntaansa vahvistamalla rooliaan asiakkaiden sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hyvinvoinnin tukemisessa.
“Perustehtävämme lisäksi olemme satsanneet asiakkaidemme kokonaisvaltaiseen palveluun. Henkilöstömme on jatkokouluttautunut ja moni meistä on nykyään myös personal trainer tai ravitsemusterapeutti. Se on motivoinut myös meidän asiakkaitamme, sillä olemme onnistuneet muuttamaan ihmisten käsitystä apteekista ja sen tarjoamista palveluista. Samalla oman työmme mielekkyys on kasvanut ”, Leino kertoo tyytyväisenä.
Leino itse aloitti kuntosaliharjoittelun jo 1980-luvulla ja on seurannut kehittymistään tarkasti läpi vuosien. Kehonkoostumusta mittaavaan InBody-laitteeseen hän törmäsi joitakin vuosia sitten. Laitetta testatessaan hänelle syntyi ajatus apteekissa toteutettavasta mittauspalvelusta.
“Henkilökuntammekin innostui laitteesta ja saimme vaivatta rakennettua erittäin toimivan palvelukokokonaisuuden. Asiakkaat ovat aktiivisia, tuloksia hakevia urheilijoita sekä henkilöitä, jotka hakevat ohjeistusta, tukea ja motivaatiota elämäntapamuutokseen. Mittauspalvelu on nyt yksi suosituimmista palveluistamme”, Leino kehuu.
Apteekki motivoi asiakasta parempaan elämään
Oulun III Hansa Apteekista asiakas saa enemmän tietoa omasta hyvinvoinnistaan ja terveydestään kuin muista apteekeista. Kehon koostumuksen mittaaminen ammattilaisen kanssa tarjoaa kokonaisvaltaisen ja tarkan analyysin ja ohjeistuksen hyvinvointiin. InBody770 kehon koostumuksen mittari on tukityökalu palvelussa, jonka kokonaisuus rakentuu koulutetun ja osaavan henkilökunnan varaan.
“Asiakkaamme yllättyvät, kun heille selviää, että olemme ammatiltamme farmaseutin tai terveydenhoitajan lisäksi personal trainereita tai ravitsemusterapeutteja. InBody770:stä saamiemme tarkkojen mittaustulosten avulla osaamme poimia oikeita asioita, joihin asiakkaan kannattaa kiinnittää huomiota treenaamisessa ja ravinnossa”, Oulun III Hansa apteekin terveydenhoitaja ja personal trainer Jonna Vanhala kertoo.
Valtaosa mittauspalvelun asiakkaista on nuoria tavoitteellisesti treenaavia ihmisiä, jotka haluavat seurata lihasmassansa kehittymistä ja saada vinkkejä omaan harjoitteluun. Toinen tärkeä asiakasryhmä ovat elämäntapamuutosta suunnittelevat tai jo toteuttavat.
“Nautin työssäni eniten asiakkaan motivoinnista, sillä motivaatio on tärkein hyvinvointia edistävä tekijä. Terveydenhoitajana osaan tulkita kehonkoostumusmittarista saatuja tuloksia ja soveltaa niitä personal trainerina. Näytän asiakkaalle mittaustulokset, kerron mitä ne tarkoittavat ja opastan, mitä hänen kannattaisi tehdä tavoitteet saavuttaakseen. Näin hän saa hommasta kiinni”, Vanhala kiteyttää.
Apteekin asiantuntijat laativat asiakkaalle tarvittaessa pitkän tähtäyksen suunnitelman, jonka toteutumista seurataan säännöllisillä mittauksilla ja tuetaan ravitsemus- ja treenausohjeilla. Motivaatio kasvaa, kun asiakas pystyy itse seuraamaan tuloksia ja näkee kehittymisensä konkreettisesti. Tyytyväiset asiakkaat kertovat palvelusta ystävilleen ja puskaradio tuo apteekille lisää asiakkaita.
“Tämä on sellainen hyvän mielen palvelu, jolle apteekki on luonnollinen paikka. Mittaamisesta, tulosten tulkinnasta ja niistä johdetuista vinkeistä tulee asiakkaalle hyvä fiilis ja hän tuntee voivansa itse todella vaikuttaa kehonsa koostumukseen ja pitää huolta toimintakyvystään. Minusta jokaisen kannattaisi käydä mitattavana vaikkei sen kummemmin treenaisikaan. Tästä saa nimittäin positiivisen kipinän lähteä liikkeelle”, Vanhala kehottaa.
Laadukas, mitattava ja toistettava palvelu
Markkinoilla on tarjolla monenlaisia laitteita, mittareita ja tietysti myös mittaajia. Siksi myös mittaustulokset ovat usein kirjavia. Oulun III Hansa apteekin kulmakivenä on laadukas, mitattava ja toistettava henkilökohtainen palvelu.
“Olisi outoa, jos apteekissa ei käytettäisi lääkintähyväksyttyjä alan parhaita laitteita. Me teemme analyysejä vain luotettavien mittaustulosten perusteella. Niin yksittäisen apteekin kuin koko alan imago riippuu korkean osaamisen jatkuvasta kehittämisestä ja siitä, millaisilla laitteilla operoidaan. Humpuukimittarit tekevät kaikille hallaa, mutta toisaalta hyväkin laite on turha osaamattoman kädessä”, Janne Leino kiteyttää.
Leinon mielestä pelkkä laite ei riitä kovin pitkälle. Sitäkin tärkeämpää on osaava ja innostunut henkilökunta. Tavoitteena on tietenkin hyödyttää asiakasta niin paljon kuin mahdollista. Oulun III Hansa Apteekissa InBody-laite on ennen kaikkea asiakkaan luottamuksen luoja. Laite antaa luotettavaa tietoa viskeraalirasvan kertymisestä, lihasmassasta ja lihastasapainosta sekä rasvaprosentista. Se myös tuottaa lihas-rasvadiagnoosin. Mittaushistoria todentaa mitattavan kehityksen ja toimii motivaattorina.
“Pystymme mitattavan tiedon perusteella tarkastelemaan asiakkaitamme kokonaisuutena ja tarjoamaan heille hyvin paljon enemmän kun vain purkin pillereitä. Se muuttaa sekä apteekin palvelun luonnetta että työntekijöiden ja asiakkaiden suhtautumista”, Leino pohtii.
Lääkintälaitehyväksytty InBody770 maksaa itsensä takaisin
Apteekit hankkivat InBody-laitteen useimmiten vuokraamalla tai liisaamalla. Ne ovat helppoja ja riskittömiä tapoja testata laitetta ja palvelun suosiota. Kansainvälisesti InBodyn kehon koostumusmittalaitteita on käytössä lukuisissa apteekeissa. Edelläkävijöitä Euroopassa ovat Suomen lisäksi muun muassa Espanja ja Italia, joissa InBodyn laitteita on käytössä yli 200:ssa apteekissa. Laitteilla on Euroopassa MDD/93/42/EEC- direktiivin mukainen lääkelaitehyväksyntä ja Yhdysvalloissa FDA-hyväksyntä.
Janne Leino painottaa laitteen ympärille rakennetun palvelun merkitystä apteekin imagolle.
“Laite maksoi itsensä takaisin puolessatoista vuodessa, mutta tarkoituksemme ei ole tehdä sillä tiliä. Tällä palvelulla annamme ihmisille signaalin, että apteekkimme pitää asiakkaistaan huolta kokonaisvaltaisesti. Pystymme auttamaan sairauksien hoidon lisäksi elintavoissa, unessa, ravinnossa ja treenaamisessa. Olemme sellainen hyvinvoinnin apteekki,” Janne Leino painottaa.
InBodyn asiakkuuspäällikkö Eero Myller ja toimitusjohtaja Antti Pajunen tarjoavat puolen päivän kestoisen koulutuksen laitteen hankkijoille. Koulutuksessa käydään läpi laitteen toimintatavat laitteen käsittelystä mittaukseen valmistautumiseen ja niiden tekemiseen. Koulutus keskittyy mittaustulosten tulkitsemiseen: mitä muuttujat tarkoittavat ja mitä niistä voi päätellä. Tavoitteena on, että apteekin henkilökunta osaa varmasti auttaa asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Eero ja Antti auttavat aina kaikissa laitteeseen ja mittaamiseen liittyvissä kysymyksissä.
“Kolme InBody-kehonkoostumusmittaria hankkineena voin sanoa olevani tyytyväinen niin laitteisiin kuin InBodyn toimintaan. Kaikki on toiminut niin kuin on pitänyt eikä mitään negatiivista ei ole ilmennyt. Suosittelen laitteita apteekkareille, jotka kokevat asiakkaiden hyvinvoinnin parantamisen tärkeäksi,” Janne Leino kiittelee.
Kun haluat tutustua markkinoiden tarkimpiin ja monipuolisimpiin kehonkoostumusmittareihin, soita Eerolle ja sovi aika etäpalaveriin. Siinä saat selville, millainen laite sinun apteekkisi sopii. Voit myös halutessasi jättää yhteydenottopyynnön alla olevan lomakkeen kautta.
“Soittele minulle, niin kerron tarkemmin laitteistamme. Voimme varata ajan etäpalaverille tai voimme lähettää laitteen apteekkiisi kokeiltavaksi. Sillä tavalla saat parhaiten kiinni siitä, mihin kaikkeen InBodyn laitteet taipuvat. Minulle voivat soitella niin apteekkarit kuin muukin henkilökunta”, InBodyn asiakkuuspäällikkö Eero Myller kehottaa.
Eero Myller
Asiakkuuspäällikkö
040 777 4061
[email protected]
Tutustu myös Puijonlaakson Apteekin sekä Pyhän Henrikin Apteekin InBody-kokemuksiin!