Kehonkoostumusmittaukset ovat löytäneet tiensä merkittäväksi osaksi monen personal trainerin työkalupakkia, eikä syyttä. Luotettavalla kehonkoostumusmittauksella on mahdollisuus saada helposti paljon tietoa, mitä peili, vaaka, mittanauha tai pihdit eivät kerro. Miten mittauksia kannattaa hyödyntää valmennustyössä, miten niillä voi kehittää liiketoimintaa ja mitä ottaa huomioon laitetta valittaessa? Näitä aiheita käsittelemme tässä artikkelissa.
Osoita tarve valmennukselle
Valmennusyhteistyön aloittamista edeltää usein jonkinlainen myyntitilanne. Monet kuntosalit ja yksittäiset personal trainerit tarjoavat asiakkailleen mahdollisuutta esimerkiksi ilmaiseen konsultaatioon tai näytetreeniin. Erityisesti konsultaatiossa käydään läpi asiakkaan harjoittelutaustaa, nykyistä tilannetta, tavoitteita ja toiveita. Näiden keskustelujen kautta valmentaja pyrkii tunnistamaan yhteistyön perustaa eli haasteita, joissa hän voi asiakasta auttaa. Kehonkoostumusmittaus konkretisoi asiakkaan lähtötilannetta entisestään ja auttaa molempia osapuolia ymmärtämään kehon hyvinvoinnin tilannetta paremmin. Kun mittaukset yhdistää PT-palveluiden myyntitilanteeseen, on tulosten avulla helppoa todeta valmennuspalveluiden mahdollinen tarve ja keskittää huomio oikeisiin kipupisteisiin ja relevantteihin tavoitteisiin. Kannattaa myös huomioida, että samalla tavalla kuin asiakkaat arvioivat valmentajansa taustaa, he arvioivat hänen käyttämiään välineitä ja lisäpalveluita.
Seuraa kehitystä, tee muutoksia ja motivoi
Vaikka esimerkiksi paino, ympärysmitat ja yleinen fiilis ovatkin hyviä mittareita, niillä on vaikea objektiivisesti mitata mm. johtuuko painon tai mittojen muutos rasva-, lihas- vai nestemäärän vaihtelusta, kuinka paljon mitattavalla on sisäelinten ympärillä rasvaa tai onko vaikka loukkaantuneen raajan kuntoutuminen edennyt. Edellä mainittujen asioiden mittaamiseen nopein, helpoin ja tarkin menetelmä on laadukas bioimpedanssiin perustuva kehonkoostumusmittari.
Jos asioita on tehty oikein, muutokset näkyvät seurantamittauksissa. Toisaalta seurantamittaus on myös hyvä indikaattori sille, pitäisikö kyseisen asiakkaan kohdalla kokeilla jotain muuta. Seurantamittauksen tuloksilla onkin usein merkittävä rooli valmennuksen vaikuttavuuden osoittamisessa ja jatkomyynnin näkökulmasta. Parantunut kehonkoostumus nostattaa asiakkaan motivaatiota treenata ja jatkaa yhteistyötä raketin lailla. Personal trainerin onkin hyvä muistaa, että vanhojen asiakassuhteiden ylläpito on huomattavasti kustannustehokkaampaa, kuin uusien hankkiminen, joten kannattaa miettiä millä keinoin pystyy konkretisoimaan saavutettua kehitystä.
Monia hyötyjä myyntiin ja markkinointiin
Konsultaatioiden ja valmennuspakettien lisäksi kehonkoostumusmittaria voi hyödyntää myös monilla muilla tavoilla. Mittaus on jo itsessään loistava myyntiartikkeli, koska treenaavat ihmiset ovat keskimäärin kiinnostuneita siitä, johtaako tehty työ muutoksiin kehossa. Mittauspalvelut ovat hyvä tulonlähde, koska laadukkaalla mittarilla tehdyn mittauksen yksikköhinta on keskimäärin 25-35 euroa, mutta mittaukseen sitoutuva aika on vain muutamia minuutteja. Toki hyvän palvelukulttuurin ylläpitämiseen kuuluu raportin tulosten selittäminen ja palautteen antaminen asiakkaille, joka vie yleensä 10-30 minuuttia.
Omaa kehonkoostumusmittaria kannattaa markkinoida näkyvästi, jotta uudet valmennusasiakkaat löytävät luoksesi. Voit esimerkiksi tarjota mittausmahdollisuuden osana tutustumiskäyntiä, liittyvän asiakkaan bonuksena tai vain sisäänheittotuotteena.
Jos haluat kasvattaa asiakaskuntaasi, mittauksia kannattaa tarjota myös nykyisen asiakaskunnan ulkopuolelle, esimerkiksi:
- tapahtumissa
- lähialueen yrityksille osana tyhy-toimintaa
- urheiluseuroille ja muille yhteisöille yhtenä kuntotestauksen muotona
Sarjamittauskortilla sitoutat asiakasta tulemaan luoksesi uudelleen ja pari- tai ryhmämittaus ja -palautteenanto mahdollistavat entistä tehokkaamman ja innostavamman mittaustilaisuuden. Kehonkoostumusmittauksen tuotteistamistapoja on siis monia ja oma laite kannattaakin laittaa mahdollisimman aktiiviseen käyttöön!
Laitteissa on eroja, valitse omasi huolella
Kuten valmentajia, myös mittareita löytyy joka lähtöön. Kun puhutaan bioimpedanssimittauksesta, eri laitemerkkien ja -mallien välisistä eroista voi olla vaikea saada selkoa. Asiaa hankaloittaa se, että bioimpedanssimittaukselle ei ole yhtä standardia, vaan jokaisella valmistajalla on oma, usein patentoitu teknologiaratkaisunsa. Laiteinvestointipäätöstä tehtäessä hinta on luonnollisesti merkittävä valintaan vaikuttava tekijä. Kuten monessa muussakin asiassa, hinta heijastaa usein laitteen markkina-arvoa, tuotekehitykseen ja innovointiin käytettyä panostusta sekä lopulta mittaustulosten laatua.
Bioimpedanssimittareista halvinta päätä edustavat marketeistakin löydettävät kehonkoostumusvaa’at, jotka on suunnattu ensisijaisesti kuluttajien kotikäyttöön. Tällaisia mittareita hyödyntävät kuitenkin myös monet ammattivalmentajat ja kuntosalit. Hintahaitarin toisesta päästä löytyvät ammattikäyttöön suunnitellut kehonkoostumusmittarit, jotka täyttävät myös lääkintälaiteille asetetut standardit ja tarjoavat huomattavasti tarkempaa ja monipuolisempaa dataa sekä ominaisuuksia. Valmennus- ja hyvinvointipalveluiden ammattilaisten lisäksi näitä laitteita hyödynnetään mm. terveydenhuollossa, tutkimus- ja oppilaitoksissa sekä apteekeissa.
Lähtökohtaisesti on hyvä miettiä minkälaisen työvälineen kehonkoostumusmittarista saa, mutta jos tekee tarkkoja investointilaskelmia, on hyvä miettiä laitteen elinkaaren pituutta ja myös sitä, minkälaisen arvon näkee mittarilla olevan omien asiakkaidensa silmissä. Mittareissa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota siihen, perustuvatko tulokset suoraan mittaukseen vai vaikuttavatko empiiriset taustatiedot (esim. ikä, sukupuoli, urheilutausta jne.) tuloksiin. Viimeksi mainittu seikka on erittäin merkittävä tekijä tulosten validiteetin ja seurattavuuden kannalta (lue lisää).
Lue myös: Artikkelisarja: Näin hyödynnät kehonkoostumusmittausta PT-valmennuksessa 2/2
Haluatko jutella asiantuntijan kanssa mittauksista tai oman mittalaitteen hankinnasta? InBodyn asiakkaana käytössäsi ovat tarkimmat työkalut ja laaja kokemus kehon koostumusmittausten hyödyntämisestä.
Ota yhteyttä, autamme sinua kohti vakuuttavaa ja tuloksekasta PT-palvelua.